Warning: array_merge() [function.array-merge]: Argument #2 is not an array in /var/userdata/web/rogerkapitany.hu/website/www/wp-content/plugins/wp-pagenavi/scb/Options.php on line 44

Roger & Kapitány horgászkalandjai

Vértesacsai Horgásztó

2012.06.07.

Kapitánnyal sokat tanakodtunk, hogy hova menjünk horgászni a hétvégén. Pergetni szerettünk volna, de nem akartunk messzire utazni, és az is fontos volt, hogy ne akvárium-tóhoz menjünk. Szerencsére a környéken van miből válogatni, így került látókörünkbe a Vértesacsai Horgásztó.

Nem csoda, hogy ahogy Kapitány múltkori képét nem sikerült megfejteni a Facebookon, úgy most az enyémet sem. Vértesacsa nem a hazai horgászélet központja, ettől függetlenül egy szépen gondozott, gyönyörű környezetben lévő, elég nagy horgásztóval büszkélkedhet. A Vértesacsai Horgász Egyesület honlapja elég informatív, a honlapon feltett kérdésekre perceken belül válaszolnak e-mailben. Látszik, hogy nincs hiány társadalmi munkából sem, épp ottjártunk előtt egy nappal tették rendbe a tó környékét.

A Vértesacsai Horgásztó egyébként egészen “fiatal” tó. Az átlagosan 1,5m mély, ~4,2 hektáros vízfelület 1992-ben a helyi Önkormányzat közreműködésével jött létre. És hogy miért? A Vértesacsai Horgász Egyesület honlapján található információ szerint “A helyi lakosokat igen intenzíven foglalkoztatta egy horgásztó létesítésének lehetősége”. Teccenek érteni, az acsaiak szerettek volna maguknak egy horgásztavat, és ástak egyet… Ezek után nem is meglepő, hogy az 1717 lelket számláló településen (2010-es adat) majdhogynem minden tízedik ember tagja az egyesületnek.

A tények ismeretében vasárnap reggel Kapitánnyal és Roger Juniorral (RJ) nekivágtunk a (számunkra) ismeretlennek, hogy felfedezzük a tavat és környékét. Félútról persze visszafordultunk Kapitány székéért, ami kimaradt a pakolásnál.

Vértesacsára beérve első utunk a Fehérház eszpresszóba vezetett, ahol napijegyet próbáltunk szerezni, de mivel ott csak felnőtt jegyet árultak, továbbmentünk a Vörösmarty utca 5-be. Itt egy kedves hölgytől végül sikerült ifjúsági jegyet is vennünk. A Vörösmarty utca 5-öt egyébként egy segítőkész helyi lakos mutatta meg nekünk (igazából felvezetett minket), mert a presszóban egészen tájjellegű eligazítást kaptunk. (“A kanyar előtt a második  sárga ház balra!” – Hát volt pár… Kanyar is, meg ház is.)

Valamivel kilenc előtt kezdtünk el horgászni a tó északkeleti részén. Nem egészen tízpercnyi horgászat után két fontos dolgot állapítottunk meg:

- Teljesen mindegy, hogy mivel etetünk, és mivel csalizunk.
- Nagyon sok halat fogunk majd a nap végére, de 99%-uk törpeharcsa lesz.

A törpeharcsát pedig nem kell bemutatni senkinek. Minden valamirevaló horgász tudja, hogy rusnya egy hal, három legjellemzőbb tulajdonsága, hogy mindent felzabál, szúr, és ahova egyszer beteszi a tüskés uszonyait, ott a tókezelő élete pár éven belül könnyen rémálommá változhat.

Kapitány már az első jelekre elővette a pergető botját, és déli irányban távozott a helyszínről. Érthető, mivel előző héten a Bicskei Erőmű-tónál hasonló élményben volt része. Én az egyik botomat bent hagytam, a horgon pácolt kukoricával, mert azt láthatóan nem komálták, RJ pedig boldogan fogdosta egymás után a törpéket. Ebből persze egy idő után verseny lett köztünk, én úszós szerelékkel és pár szem csontival igyekeztem behozni a tetemes előnyt. Az sem szomorított el minket, hogy a harcsák apraja a szák egyik mikroszkopikus sérülését kihasználva kereket oldottak. Végül is, ez is egyfajta szelekció. Én egészen sokat próbálkoztam különböző szerelékekkel és horgokkal, a legnagyobb gondot ugyanis az jelentette, hogy a törpék egymás után nyelték mélyre (értsd: kb. farok úszóig) a horgokat. Az 1-es pontyozó horognál megálltam, azt már tényleg csak a nagyobb példányok vették fel. Később Kapitány tanácsára feltettem egy hatos horgot, aminek szakállát fogóval összenyomtam. (Le is törött.)

Kapitány az eredménytelen pergető túráról visszatérve folyamatosan próbálkozott, végül fogott egy szép egynyaras pontyot, ami rövid fertőtlenítés után visszanyerte szabadságát.

Vértesacsai Horgásztó 10

A törpék közben jöttek és jöttek, a szák pedig telt. Nagyon munkás napunk volt, RJ nagyon élvezte a dolgot, többek között valószínűleg azért is, mivel én magam sokkal többet bénáztam, mint ő.  Ez kezdődött egy tóba eséssel (hja, alámosott part), folytatódott egy rodpod felborítással, a napot pedig a kedvenc pergető botom tönkretételével koronáztam meg, minek részleteit nem vagyok hajlandó közzétenni.

Mindezektől függetlenül én nagyon jól szórakoztam, RJ is, Kapitány pedig leginkább rajtunk szórakozott. A tó körül ülő sporttársak sem jártak sokkal nagyobb sikerrel a halfogás terén, bár a mi helyünktől jobbra, a tó északi részén fogtak pár halat, de ők is azt az akadót és a póznás szigetet horgászták meg, mint amit mi próbáltunk, több-kevesebb sikerrel. Bár valószínűleg semmit sem számít, de azért elmondom: Maros mixet használtam, fekete, hidegvizi keszeg és ponty keveréket, amit pár marék csontival, főtt búzával, és giliszta aromával dobtam fel. Törpeharcsát ugyanakkor valószínűleg csak akkor nem fogtam volna, ha kavicsot szórok a vízbe etetőanyag helyett.

Öt óra körül kezdtünk pakolni, és hullafáradtan értünk haza. A megpróbáltatások ellenére eredményes napot tudhattunk magunk mögött, igaz, a zsákmány ezúttal 45 darab 12-17 cm közti törpeharcsa volt…

Vértesacsai Horgásztó 65

A napot valószínűleg az mentette meg, hogy nem öt centis törpeharcsákkal viaskodtunk, hanem sikerült összefogni egy jó adag normális méretű példányt. A tavon egyébként aktív védekezés folyik, a törpeharcsa állomány folyamatosan csökken. Sok szerencsét és kitartást kívánunk a további erőfeszítésekhez. Valószínűleg még visszatérünk ehhez a tóhoz, mivel a törpéket bár körülményes megtisztítani (bár van pár frappáns módszer), paprikás lisztbe forgatva, vagy halászlé alapnak kiválóak.

Ami tetszett:

- szép környezet
- a tó keleti oldalán meg lehet állni a horgászállások mellett
- rengeteg hal, gyerekeknek ideális
- 15-20 méterenként van szemetes

Amin javítani lehetne:

- nem lehet helyben jegyet váltani
- a harmincadik törpe után már fogtunk volna valami rendes halat is :)

Fogható halfajok

Ponty, amur, csuka, süllő, harcsa, keszeg, kárász, balin, busa, sügér, törpeharcsa, afrikai harcsa

Többen kértétek Facebookon, hogy írjunk a fogható halak méretéről. Mi hosszas tanakodás után úgy döntöttünk, hogy a legendákat hanyagolnánk. Annak, hogy leírjuk, hogy a helyiek itt ekkora vagy akkora halat fogtak, nem sok értelmét látjuk. Egyrészt ha megfogták, akkor már lehet, hogy nincs a tóban, másrészt messziről jött ember, ugye…

Adatlap

Horgászjegy ára:
Felnőtt jegy: 3000Ft (3 db nemes hal tartható meg, 2 db békés hal + 1db ragadozó, de 2 db azonos csak ponty lehet. 5kg egyéb hal vihető el.)
Ifjúsági jegy: 1500Ft (1 db nemes hal tartható meg, 3kg egyéb hal vihető el)
Gyerek jegy: 1000Ft (3kg egyéb hal vihető el)

Telefon:  +36  22 353309

Infrastruktúra: 1,5/10
Halbőség: 5/10

Frissítés

A bejegyzést utoljára 2012.06.08-án frissítettük a horgászhelyre vonatkozó, a bejegyzés keletkezése óta esetlegesen megváltozott információkkal. (Napijegyek ára, honlap cím, telefonszám.)

Ha tetszett a bejegyzés, csatlakozz Facebook oldalunkhoz, így első kézből értesülhetsz az új cikkekről, információkról.